بنك مصر
بنك مصر
2b7dd046-8b2b-408c-8c9e-48604659ffe0
البنك الاهلى المصرى
مقالات
أخر الأخبار

التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية

مؤتمر كيان المرأة المصرية .. تكريماً لمجهود كل امرأة تحت شعار رائدات النجاح 14

التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 2

التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية

كتب/ نجيب فايق

        /رحاب سالم

تم عقد ورشة عمل فى ملتقى بعنوان التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية لتعرف علي المهارات الجديدة والمكتسبة والعقبات التى واجهت الجمعيات والتعرف على التوصيات الجديدة.

نم عقد ا لملتقى على مدار يومين يوم الخميس ا لموفق ويوم الجمعة فى منطقة محرم بك فى مقر قاعات ورشة العمل بمقر المؤسسة القومية للاسرة والمجتمع بالرصافة فى تماام الساعة العاشرة صباحا وكان الملتقى يجمع بين الجمعيات الاهلية جمعية سيدات اعمال اسيوط وجمعية سيلا الخيرية بالكينج مريوط الاسكندرية وكان حضور جمعية سيدات اعمال اسيوط فريق مكون من اثنى عشر عضو ورئيس مجلس الادارة ومدير البرامج والاعضاء واللجان المنتخبة /وكان حضور جمعية سيلا الخيرية فريق مكون من خمسة عشر عضو.

التنوع
التنوع

وكان متمثلا فى الشيخ خالد حسن رئيس مجلس الادارة / رضا المدير التنفيذى /احلام /سامية /سحر /راندا /عمرو مشعل / الشحات /العمدة خيراللة /رحاب سالم.

وايضا كان حضور الهيئة الانجلية للخدمات المجتمعية …. استاذ انطون ال فريد ….استاذ رفيق رافت …دكتورة عواطف ….والمحاضر للقاء دكتور.هانى ابراهيم عضو المجلس القومى لحقوق الانسان ورئيس / مركز جسور الدرسات الاستراتيجية /استشارى التدريب وبناء القدرات للجمعيات والمؤسسات الاهلية وتم وصول جميعة سيدات الاعمال قبل الملتقى بيوم بالاستضافة بفدق بالمؤسسة القومية لخدمة المجتمع وتم وصول جمعية سيلا يوم الملتقى كل يوم قبل الملتقى.

وتمت الورشة بالشرح العملى

ومع بداية اليوم الاول للملتقى يوم الخميس الساعة العاشرة صباحا بدا الانتهاء من الجلوس والترحيب الجمعيتين ببعض
افتتح الجلسة استاذ انطون ال فريد ممثل الهيئة القبطية الانجلية ومسؤول عن الاسكندرية بدا بالترحيب بالحضوروبالمحاضر وفام استاذ رفيق رافت ممثل الهيئة القبطية الانجلية ومسؤل عن اسيوط بالترحيب بالحضور والمحاضر
وبدا الللقاء دكتور هانى ابراهيم /بالترحيب بالحضور وبدا الحوار مع جمعية جمعية.

وناقش مع جمعية سيدات اعمال اسيوط والقضايا التى قامو بها وقال لهم انكم ذكرتم عدة فجوات اثناء المشروع تم تحديد الفجوات ومع الطلبة وفجوات فى العلاقة مابين اولياء الامور والمعلمة وقال لهم ان خلال المشروع فى وانتم اكتشفتم مجموعة كبيرة من السلوكياتوالممارسات والمعتقدات وبدا بسؤال هل الامور كانت متنامية ولا بتخدم على لحظة المشروع ولا المشاكل والجذور.

دى متناميى من زمان /اجابة اسيوط انها موروثات وعادات تقاليد من زمان لكن احنا كل مابنوعى ونكلم الامهات اولياءالاموربتقول انا خلاصعملت دا مع البنت الاكبر مش اعمل مع التانية وانا فعلا ندمانة ومش اعمل كدا تانى دكتور هانى سؤال هل المكون الريفى والاقتصادى بيلعب دور وهل لو انتقل للمدينة يغير التاس.

اجابت اسيوط فعلا لعب دور فى الاقتصاد غالبا وكانت فى اطفال تنقطع علشان حنجوز لكن دلوقت بعدحوار مع الاهل خلاص اقنع ااستمرو فى الدراسة وقام استاذ رفيىق / مداخلة احد امفردات الغير مباشرةحلة مشكلة بالنسبة ليهم الزواج المبكراحنا مثل كامثلث اشتغلنا علية جبنا الطفل وولى اامر والمعلم فى المدرسة حطينا الثلاثة فى مثلث واحد وضح ان الجمعية كانت عوز تقول التوعوية عن الشيخ محمد والتاثير كان اكثر من قصة المستهدف وناقش كل عضو فى الجمعية ووجهة محاضر للشيخ محمد الطوخى سؤال احنا فى عصر السوشيال ميديا والتواصل الاجتماعى والفيس بوك هل لها تاثير فى وسط الشغل مع اللجان المجتمعية قال اسيوط ان اللقاءات المباشر.

تدخل الوجدان والمثابرة والمسايرة والاستمرار واللتزام بالندوات وشرحت رئيارة عن المشروع والفجوة التى كانت موجزدة وامابين التلميذ واولياء الامور معنهمش اى خبرةواحتايج شديد با من هذة النقطةاخدا على 18 عضو لجنة مجتمعية واطفال معاقين ووجدة مشاكل عدم الخبرة ةبات الانشطة من هذة النقطة وزواج ومن المشاريع الجديدة من 23 الى 24 نف الفئات الاطفالوالتعايش مع المناخ والبيئة نبذ العنف بين الاطفال والتهذيب الايجابى والتعليش مع المناخ وتدريب على كيفية خلق نشاط مع الطفل المعاق والسليم وخلق تمويل جديد للجنة المجتمعية قام الدكتور بالشكر لاستاذ رفيق ولجمعية سيدات اعمال اسيوط لما قامو بة من نشاط

توجهة دكتور هانى ابراهيم بالنقاش مع جمعية سيلا الخيرية بالاسكندرية وممثل اللقاء الشيخ خالد جسن رئيس مجلس ادارة الجمعية سيلا تحدث عن المشروع والمشاكل التى واجهة سيلا بدا ان المشاكل الاساسيةعندنا فى مجتمع المراة المعيلة فى العامرية اومكانتها فى المجتمع مهدرة والحالة الاجتماعية ليت كويسة مش واخدة حقوقها ومظلة الحمياية الا بتتعلق بيهم بدانا نشتغل على المشروع دا وقابلنا مشاكل اساسية كان لازم نشتغل عليها المشكلة الاولى ان السيدات المعيلات ميعرفوش حقوقهم فى الدولة وفى منهم عارف لكن مايعرفوش جقوقهم يوصللها اذاى فكان هدف اساسى ان نحققهلها وتاخد حقوقها ونكون مظلة المجنتمع الا بتتعلق بيها ودا بالتالى يحسن ظروفهم وحياتهم المعيشية
المشكلة الثانيى المورثات الثقافية والفكر المتشدداو خطاب الكراهية لبعض الجماعات ومن الاسباب التى جعلتنى انشئى جمعية الفكر المتشدد والخطاب الكراهية وتهميش المراة فى الفكر المتشدد ولو فضل الوضع على ماهو علية نوصل لطريق مظلم لسبب انى

كرة لانشاء جمعية الثقافة والوعى والت
تنوير للعقل والفكر والعمل على التنمية المستدامة والهيئة الانجلية اثرت فى كثير وسبب اخر للانشاء الجمعية لانها تحوذ نفس الفكر والموروث الثقافى صعب جدا تغيرة وللتغير محتاج مجهود شديد جدا ووقت كافى ولغة مختلفة للمخاطبة والتعامل لازم ذى مالموروث الثقافى تكون على فترات كبيرة لازم يتكسر على غترات كبيرة من ضمن المورثات الثقاقيى التى قابلناها فى المناطق القبلية الا احنا عايشين فيها مستحيل البنات يخرجو فى لقاء خارجى بدون علم اهاليهم كون المشروع ياخد فريق من الفتيات والشباب انهم يخرجو مركز شباب منطقة بعيدة عنهم دا كان فى حد ذاتة نجاح اوا مرة تحصل فى منطقة وقالو ان اهاليان مستحيل انهم كانو يخلونا نخلرج والنموذج التكاملى كان ملتقى مع حجات تنموية لهم ووالوضع عجب كثير من التهالى انهم جضرو لقاء واتنين وتلاتة ةهما الا بقو يطلبو لقاء للشباب واصبح فى ثقة من الاهالى والقائمين على المشروع واعضاء الجمعية والبنات اول مرة يترك بيتهم وبدا اننا نعرف الناس مش معنى ان البنت تخرج يبفق تعمل حاجة غلط لا لاننا بنخاف عليها ونوعيها

واداممتربية كويس والمجتمع منفتح والحمد للة نجحا نجاح كويس وكانت خطوة كبرة وكمان توصيل الحقوق للمراة المعيلة المجتمع قام بدور كويس جبنا ناس شرحو لهم وعرفوهم كيفية الوصول للحقوق واية يمنعك من اخذ هذا الحقعلى يد متخصصين من التضامن ومن الاحياء ولجنة حماية الطفل بالاحياء وكان فى توصيل وتحسين احوال المراة المعيلة وخطاب الكراهيةونظرة السلفيى للمراة الست عبارة عن انها تتلف فى مكان وكان مردو د منهم ان الشيخ خالد بيتعامل مع المسحين وقال الشيخ خالد ان الهيئة تعمل على خدمة المجتمع وترقية وتوير والتثقيف ووصلنا لنقطة ان التيار السلفى خسر القضية واغلب الناس مالة لنا جدا مسلمين ومسحين ونجحا ان السلفين جاولو انهم يعملو قوافل طبية للمسحين انا انتقات لدور اكبر انى احاربالفكر للتوعية والتثقيف لان التيار السلفى بيلعب ان ببعتمد على ارسال للمنازل اكياس بها زيت وسكر علشان يضمنو ولائهم فى الانتخابات وانا راضى مبدئيا عن المراحل الا وصلتلها في المشروع لابد من التغير.

واستكمالا لما فام بشرحة الشيخ خالد ذكرت استاذة رضا مدير التنفيذى للمشروع اضافت ان الجمعية فى الاول كانت مقتصرة على التوزيعات العينية فقط لكن عندما اتعاملنا مع الهيئة الفبطية الانجلية كان مخضوضين من الاسم لكن الشيخ خالد شرح انها تعمل على الخدمات المجتمعية احنا حنتعامل مع انسان مسلم ومسيحي وبوذى ماليش دعوة بدينك فا بالفعل قولنل هو احنا حنصر الناس قال لا احنا حريصين على دينا الفكرة اننا حنقنع لناس ونخرجهم من الا هما م فية نمى وعيهم ونفهمهم.

يعنى اية مسلم ويعنى اية مسيحى كلنا اخوات وجيان واصدقء ومصرين ونبعد عن الجهل مثل فصص الختان والزواج المبكر ونبذ العنف والتنمر فى الاول اترفض الموضوع لكن بعد كرا كان فى قابلية واقنعنا الناس اننا الا بنختار المحاضر منعا للقلق وبدا نتهاجم اذاى اننا جمعية بناخد مسحين ومسلمين نعملهم ندوات قولناهم احنا بنعمل تعايش سلمى مع الطائفتين والكنيسة قالت اامفروض انكم كنتم استاذنتم قبل ماتاخدوهم وقوانالهم احنا اتعاملنا مع جيرانا الاب الكاهن قتاهم امنعكم من حجات كتير جاولنا انا نوصلو للكنيسة رفض المقابلة.

ولكن قولنا للناس براحتكم عوزين تيجو تعالو وافقو انهم يجو ومخافوش من غير مايعرف واتهمونا اننا عوزين نغير البطاقة من مسيحى لمسلم ونشغلهم قران وغيرا الاتجاة خالص من الكنيسة الارزوسكية ونروح الكنسية الانجلية باناصريةونحاول نتواصل والناسبيرسلو لنا ناس ويتعاونو معانا ووطبعا جمعية يلا شكرة استاذ انطون ان اعطانا الثقة بنفسنا وقال ان شاء الل كل واحدة فيكم تمسك جمعيةواحنا مبسوطين وجابين اننا نخرج ونعمل نشاططنا علشان احنا عوزين نطلع من البؤرة ونتغير من معتقدات.

غلط وعادات وتفاليد فى امل جديد الحياة لسة مستمرة الحياة حلوة لية منخرجش ونطلع الناس الا معانا ولكن اقتصر المشروع فى الماضى على ااندوات فى القاعات لكن حاولن اننا نخرج فى المشروع الجديد اماكن سياحية وقصور ثقاافة مكتبة اسكندرية اماكن محتاجبن يروحها.

وبد نهاية شرح مفصل للجمعيتين بدا كلمة دكتورةعواطف مسؤل لجنة المتابعة بالهيئة الانجلية تحدثت عن النموذجبن سواء سيلا او اسيوط انها شاركت وفخورة باالنجاح ونماذج التعليم والمراة المعيلة والنشاطات وذكرت ان بلنسبة للمتابة مهتم للمتابعة احنا ماشين فى تقدم احنا بننجزحلو جميل جدا علشلن كا كان فى فكرة ان احنا نسمع من حضراتكم الاولاحنا كان عندنا فصول واب اى الجدىد علشان كدا عوز اعرف من حضراتكم اية الجديد.

والاضافة على الا فاتاضافت سيلا اننا نخرج بارة ااطار فى ندوات اماكن سياية وثقافية بجانب اننا نزود بدل 100 اسرة يكون 200بحيث انهم يستفيدو ويعلموة للاخرين.

واضافت اسيوط يتم فى التدريبات والاطفال والمعلمات معنهمش خبرة فى التعلمل مع الاطفال اامعاقة او المدمج يتم عمل تدريبات.

على كيفية اتعامال ومهارات الانشطة يخلقولو ها اذالى يتعلملو معاة ويتعاملو مع الطفل السليم وعمل انشطة الرسم والتلوين وكمان لاولياء الامور كيفية التعايش مع تغير المناخ و100 اسرة وقالت لجنة المتابعة انا محتاج انكم تقولولى نعمل مع الاطفال كذا او الاولاد كذا ونعمل مع الاهالى التدواتشكلها كذا وبعدين انا بشتغللمنهج علمى وقضية تحديات وبناءا علية اعملهم تدريب ذكرت اسيوطاحنا فعلا بنعمل حوارات مع الاهالى والمعلمات وبعرف اية الجديد الا هما يقدموةونعرف الاحتياجات الاهالى والمعلمات كذا وحدث فضيلة الشيخ الطوخى اسيوط.

وبعد مناقشة الدكتورة عواطف مسؤل المتابعة للهيئة الانجلية عن النموذجين بلشرح وبالتوضيح بدا الدكتور هانى اللقاء بالترحيب بالجمعيات والهيئة مرة اخرى بالمناقشة بدا بكلمة قال ان دائما تسويق النموذج ثم بناء التراكم وخبرات علية وتحدث عن نموذج كامثال ان مصر الوحيدة فى افريقيا والشرق الاوسط لو رجعنا للتاريخ مشروع الشرق الاوسط شمال افريقيا التفاوض الناجح.

لكن ان التفاوض نفسة يتوقف عند القصة نفسها مدخل اقتصادى وذكر ان مثلا دولة مثل سويسرا قائمة على نموذج الوسيط عنك فلوس ومش عارف تشغلها كامثال على التعدد من اول التاريخ الفرعونى لتاريخ اللحظة ان مصر عمرها مكان لون واحد فى ثقافتها ناسها وشعبها وقضياها فى الحياة مصر عمرها مكانت نموذج لون واحد هل موقولة لشيخ الشعراوى.

مصر الا صدرت الدين لدولة الا جاة منها الدين ومصر اعادتها من تانى وصدرتها ودائما مصر فيها سمات كثيرة كويس جدا لكن بتكون محتاج عملية تلقيح وتنقية ن اى شوائب دخيلة والحاجة التانية اذاى ننقة النموذج الاول ومبيعه او نسوقة اونشرة الهدف لو معرفتش تسوق صح وتتنتقى وتاثر بالسلوب وعنك القدرة على التغيروالتاثير الايجابى غيرك يعمل حتى القيم والاخلاق.

كمثال مصر عملت نموذج الامن الغذائى كمثال الامم المتحدة هدفها الامن الغذائى من عوانل التنميى المستدامة كل القضايا التى تسير انتباة حضارتكم وتشبعة وتشغلة بنسبة كبيبرة هى فى الحقيقة قضايا مؤثرة المكن الكبيرة لو ترس وقف ممكن المكن كلها توقف لو مسمار واحد وقه ممكن الدنيا تقف والا انت عملت يهدم ويقف وتقع اى كان اخذ الموضوع من اى وجهة من منظور دينى او سياسى او المنظور المجتمعى او ثقافى هو كدا كدا م جود.

ان التعدد واالتنوع موجود موجود بطرق مختلفة
متشابك ومتفرغ بس على حسب فهمك واسلوبك وكل منتعمق فى المنظور والنموذج نعرف متشابك ان منظور الاعلامى القديم تعدد وقبول الاخر يعنى عايزين تعيشو انتم والمسحين مع بعض بشكل كويس لان يستسنى ناس كتير.

مثل اشخاص ذوى الاعاقة وفكرة المراة وحق الطفل ماصبحش الصفحة البيضة الا احنا بنكتب فيهاكل ذلك جعل عقلية بما انك فة مجتمع سمحت للتعدد والتنوع ماينفهش يكون اتجاة واحد لان الاتجاة الواحد بيقيس اسس كثيرة جدا.

كامثال ان الابناء لم بيكون نفسهم يسلوكو سلك القضاء يكون قاضى وسيطرة فريق واحد ان يكون فى احتكار وسيطرة فى مناصب او واظائف حكومية تفكير بيستبعدا من المعادلة تمام كامرجعية ولو احنا دولة ماترامش فيها الخبرات لو فضل نموذج الهدم مش البناء الامستمر يقف حالنا واحنا معرضين وداخلين على ازمات مفهوم التعدد والتنوع ولية هو الموضوع قديم لكن موضوع مهم جدا للنقاش.

وفى نفس الوقت نشوف هل بياثر على مجنمعنا ولا اشبةكابينة ميناتل كانتى فى الشارع مطورتش فضلت واقف اوعى حد يتصور اان المجتمع معرض ان يتحول لااثر من اثار الامجتمع او محافظناش علية وحافظنا على التنوع والتعدد والسلام واكتساب الخبرات وتبادل العلاقات ووجود حجات كثيرة على المجتمع طارئة علية تغيرات مناخية وثقافية على النجتمع موارث دينية وسياسية ومجتمعيىة والمجتمع بتاعنا هو عبارة عن تراكم المجهول اننا لازم يكون لنا دور ونشارك فى القضيايا مينفعش اننا نكون سلبين لازم يكون لنا دور ايجابى مؤثر فى المجتمع ميفعش نستبعد التنوع والتعدد لاننا نصبح.

منظور سياسى واحد اقتصادى واحد نكون فى اتجاة واحد وهل ذلك لة علاقة بالتنوع نعم لة علاقة يكون فى ابداع وتنوع وتعدد فى جميع الحياة اامجتمعية كل متعزز اامفاهيم وكل ذلك لو تقبلو بعض وبدا يشتغلو مع بعض الا يحصل مبدا الكفائة هو المسيطر على فكرة الهرم الوظيفى او القبيلة عقلية فيها تنع وتعدد فى الفكر ان ميكنش فى اقصاء مهنى ولا وظيفى ولا درسات يوجد اعمال مهدرة فى المجتمع بفكرة اقصاء كل واحد فينا قيمة مضافة للمجنمع الطفل الفتاة الفقير الغنى قيمة مضافة الصفة تفرز الاكفاء ذلك يصبح عدم التقيد سبب النجاح فة ااتنوع واتعدد لة تاثر فى فرص العمل اننا شعب نمتص جميع الثقافات.

وعرض الدكتور ابراهيم نموذج من ثلاث صور معبرة بالشرح تعبر عن التنوع والتعدد واختلاف الثقافات، وتم طرح تساؤولات انتم شايفين اية على الصورة الاولى وقام النموذجين بتعليق على الانموذج اامكون من ثلاث صور التعددية والكثرة /احدهم ذكر التعددية كثيرة يعطى احياء تميز تنوع اختلاط تعددية ووضوح اراء مختلفة من الحضور.

واانموذج الثانى مكون من صورتين ونم ايضا طرح سؤال التعبير عن الصورتين احئاية تنوع
تعددية للافرادكل مكان فى تعددية وتفاعل والوضح فى الصورة الثانية ظهرها للتعدد الالوان وتكال ويوضح وجذب اانتباة والصورة الثاني واحدة بدون اختلاط اجاب الكتور وعبر عن الصور ممثل بالصين ودول الطفل ااواحد واامثل المصرى بيقول الجوع كافر
كل مكان تفكير استنذافى.

بيقلل القيمة فى الاعمار نماذج تلزم اننا مينفعش اننا ىنعيش ناكل ونشرب رفقط احنا دورنا توعية تثقيف اعمار بناءطبقة بتسلم طبقة اجيال بتسلم اجيال احنا لسة متمددناش لزم نواكب التغيرات والحالة الاقتصادبة لكن للاسف دا سبب ضعف طبقات الا فوق الارض احل اننا نشتغل وننتج ونوعى وناثر تاثير ايجابى ونكتشف عناصر قوتنا وتم عمل بريك فى اليوم الاول لمة ربع ساعة، وبعد الرجوع للقاعة من البريك وتم عرض نموذج اخر مكون من صورتين

مداخلة من سيلا التنو ع لابد ان يكون منظم واخرى سيلا حل الفجوات الموجودة بالجمعية ونحاول نصلح منها وجود التنوع والاختلاف والتعدد يكون سبب فى سد الفجوتن الموجودة الفجوة هى مابين الف وباء الفجوات لازم يكون فى مراجعة دورية للسد الفجوات الاختصار لدولة وتم شرح برسم مثلث K S A كل ماتخطط لية مش يخرج عن هذا اامثلث الطموح المعرفة تحويل المعرفة الى مهارة انجاز يوجد معرفة ومهارةينقصهم سلوك ومبادئعدم الالتزام بالسلوك يعرض للاصابات يجعلة عشوائى المهارةان متحولتش لسلوك.

وتم التحدث عن قواننين ااجمعيات من لائحة ودليل السياسات والاجرائات ومدونة سلوك
وووايضا تم عرض نموذج اخر يتمثل فى الائحة /ودليل السياسات / والاجرائات /ومدونة السلوك
وانهى اللقاء بجمع المادة العلمية واجابات قبل وبعد اللقاء وتاثر التنوع
وكان اللقاء بصوت والصورة وباستخدام العصق الهنى والبروجكتر والصور الفوتغرافية تقرير رحاب سالم.

التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 3

اقرأ أيضًا:

التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 4

نقدم لكم من خلال موقع (الرأى العام المصرى )، تغطية ورصدًا مستمرًّا على مدار الـ 24 ساعة لـ أسعار الذهب، أسعار اللحوم ، أسعار الدولار ، أسعار اليورو ، أسعار العملات ، أخبار الرياضة ، أخبار مصر، أخبار اقتصاد ، أخبار المحافظات ، أخبار السياسة، ويقوم فريقنا بمتابعة حصرية لجميع الأحداث الهامة و السياسة الخارجية والداخلية بالإضافة للنقل الحصري لـ أخبار الفن والعديد من الأنشطة الثقافية والأدبية.

التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 5التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 6التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 7التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 8   التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 9   التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 10    التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 11 التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 12  التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 13  التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 14  التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 15  التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 16   التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 17 التنوع والتعددية الثقافية داخل المجتمعات والمؤسسات الاهلية 18

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى